مشاوران سیستم

صعود اونس در تلاطم بازارها

روزنامه دنیای اقتصاد  قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی به دلیل تشدید نگرانی ها نسبت به تنش جدید و اثرگذار در روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین رشد محدودی را تجربه کرد. تاثیر احتمالی این تنش بر روند اقتصاد جهانی، سرمایه گذاران نگران را به متقاضی خرید دارایی های امن از جمله طلا تبدیل می کند، بنابراین قیمت فلز زرد به همین دلیل تا عصر روز چهارشنبه به بالای مرز 1290دلاری نیز رسید.

روند رشد قیمت طلا در حال حاضر از دونوع خریدار حمایت می شود: اول خرید سرمایه گذارانی که ریسک گریزی آنها را به پناهگاه کشانده  است و دومین دسته از خریداران همچنان بانک های مرکزی بازارهای نوظهور از جمله چین و روسیه هستند، اما تا کوتاه مدت هیچ تغییری در روند کلی بازاردیده نخواهد شد.حامیان طلا در شرایط کنونی بازارهای جهانی که نوسان به آن بازگشته است، ریسک های نزولی در خصوص رشد اقتصاد جهانی به دلیل تعرفه های بالاتر، ضعف احتمالی بازارهای سهام و بازده کمتر اوراق قرضه هستند. اما روند صعودی احتمالی دلار مانعی برای رشد بیشتر قیمت طلا خواهد بود.

اگرچه ماندن طلا در بالای مرز 1280 دلار دلگرم کننده است اما تغییر لحن بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست پولی، این فلز ارزشمند را در صورت بهبود آمار اقتصادی در معرض کاهش قیمت قرار خواهد داد. طلا هفته گذشته پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا برخلاف انتظارات بازار احتمال کاهش نرخ های بهره در سال جاری را منتفی اعلام کرد، با کاهش قیمت روبه رو شد.