مشاوران سیستم

جایگاه بورس در رالی۹۸ بازارها

دنیای اقتصادشاخص کل بورس تهران در هفته گذشته در حالی افت نزدیک به ۴ درصدی را تجربه کرد که نرخ دلار در بازار ارز تهران با رشد حدود ۷ درصدی مواجه شد. در شرایط معمول افت ارزش ریال و به تبع آن افزایش اسمی درآمدهای شرکت‌های صادراتی سیگنالی برای افزایش سود خالص و به تبع آن حمایت بنیادی از سهام محسوب می‌شود. علت رویه معکوس بازارها برای معامله‌گران بورس تهران چندان غریب نیست و رویه معکوس نرخ دلار در بازار آزاد و قیمت سهام را می‌توان در نتیجه افزایش ریسک‌های غیراقتصادی دانست.

پس از رشدهای پرقدرت بورس روی موج عوامل بنیادی، اصلاح قیمتی سهام ضروری و لازم بود. با این حال عوامل غیراقتصادی نمود پرقدرتی در معادلات بازار سهام داشتند و همین موضوع عاملی شد تا عده‌ای بار دیگر دست به دامن نمودارها در جهت توجیه چرایی اصلاح و پیش‌بینی آینده نوسان قیمتی سهام شوند. به هر حال سهام با رشدهای مداوم خود از ابتدای سال عنوان «پیشتاز بازارها» را به خود اختصاص داد با این حال بار دیگر تلنگری از سوی عوامل غیراقتصادی باعث شد که تب دلار اوج بگیرد و در نهایت در پایان هفته گذشته و با تعطیلی بورس تهران، شاخص ارزی از شاخص سهام در رقابت تنگاتنگ از ابتدای سال سبقت بگیرد. به این ترتیب نرخ دلار نسبت به ریال از ابتدای سال بازدهی ۴/ ۱۸ درصدی را به ثبت رساند و شاخص سهام با اختلاف ۱/ ۰ واحد درصدی برای نخستین بار از دلار عقب افتاد.

در حالی‌که بورس به دنبال جبران جاماندگی خود از دلار بود اما شوک‌های غیراقتصادی عرصه را بر سهام تنگ ساخت. از دیدگاه کارشناسان دلار مجالی برای رشد بیشتر با توجه به وضعیت کنونی متغیرهای اقتصادی ندارد (و البته نداشته) و حتی در این مسیر حباب دلار هر روز حجیم‌تر از قبل می‌شود. با همین لنز شاید بتوان همین موضوع را در جهت معکوس در قبال ادامه افت بورس با وضعیت کنونی متغیرها مطرح کرد؛ بورس نیز در مسیری حرکت کرد که بدترین سناریوهای غیراقتصادی را پیش‌خور کند و بار دیگر سهام فاصله خود را از ارزش ذاتی افزایش داد. شاید استفاده از واژه حباب منفی در قیمت سهام چندان مناسب نباشد اما حرکت ادامه‌دار بورس در ادامه هفته گذشته بدترین سناریوها را از انتظارات معامله‌گران به رخ می‌کشد.