مشاوران سیستم

انتظارات بازیگران فنی دلار

به‌رغم کاهش فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی با نرخ بازار آزاد، روز پنج‌شنبه دلار در معاملات عمده در حدود ۱۵ هزار و ۵۷۰ تومان قیمت خورد که نشان‌دهنده افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت روز چهارشنبه بود. البته برخی معامله‌گران باور داشتند با توجه به اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و واکنش اروپا به فرصت ۶۰ روزه ایران، نوسان گیران قصد داشتند تغییرات قیمتی بیشتری در بازار آزاد ایجاد کنند، ولی ظرفیت تقاضا به اندازه‌ای نبود که خواسته آنها را برآورده کند. در این میان، کاهش فاصله آربیتراژی نیز مانع از ورود تقاضای جدید به بازار شد.

به گفته برخی فعالان، عبور دلار از مرز مقاومتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، معامله‌گران فنی را امیدوار کرده است که قیمت دلار از سطح ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز عبور کند. این در حالی است که برخی دیگر از معامله گران باور دارند از ابتدای هفته با فروکش هیجانات سیاسی، مقداری قیمت دلار اصلاح خواهد شد. با این حال، در این زمینه نیز کاهشی‌های بازار هم عقیده نیستند. گروهی باور دارند قیمت به زیر سطح ۱۵ هزار تومانی خواهد رفت و عده دیگری باور دارند با وجود کاهش قیمت، مرز ۱۵ هزار تومانی حفظ خواهد شد.

در این میان، آنچه در هفته گذشته توجهات را به خود جلب می‌کند، فاصله رشد قیمتی دلار با سکه است. در هفته‌ای که گذشت، شاخص ارزی حدود ۶/ ۶ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند که حدود ۲ درصد بیشتر از میزان رشد ۲ هفته پیش بود. این در حالی است که سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته تنها ۲/ ۲ درصد افزایش ارزش را تجربه کرد که بسیار کمتر از بازدهی دلار بود.دنیای اقتصاد