مشاوران سیستم

چرا کارگران فصلی و غیردائم از مزایای بیمه بیکاری محرومند؟

با توجه به اینکه طبق قانون،‌ تنها کسی می تواند از بیمه بیکاری استفاده کند که بدون میل و اراده بیکار شده باشد، تمام کارگران فصلی و غیردائم بیمه بیکاری نمی‌‌گیرند. در قانون بیمه بیکاری به فرد بیمه شده‌ای اطلاق می شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد. در راستای این قانون چنانچه بیمه شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه بیکار موقت شناخته شود و همچنین بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی بیکار شوند، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می شوند. اما در سال 79 سازمان تامین اجتماعی با صدور دستورالعملی به شماره 1000/10428 رسما کارگران مشاغل غیردائم، فصلی و پروژه‌ای که پس از اتمام کار یا پروژه، بیکار می‌شوند را از شمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خارج کرد.
بر اساس بند 7 دستورالعمل مذکور، «کارکنان شاغل در کارهای با ماهیت غیردائمی مانند طرح‌ها، پروژه‌ها و پیمان‌ها، فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی و ... صرفاً در صورتی که بر اساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای کار و فعالیتی که بابت آن استخدام شده‌اند اخراج شده باشند مشمول استفاده مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.»
وی افزود: در کارهای فصلی مثل کشاورزی، ساختمان‌سازی، سدسازی، برخی کارهای معادن، ماهیگیری و برخی کارهای پروژه‌ای مزیتی به نام بیمه بیکاری برای کارگران وجود ندارد. دلیل آن این است ک قانون بیمه بیکاری «بیکاری» آنها را ارادی می داند.

 اعتماد آنلاین