مشاوران سیستم

حق بیمه در سال 1400 به تفکیک سهم کارگر و کارفرما

🔸 مبلغ حق بیمه در سال ۱۴۰۰ چقدر است و سهم بیمه کارگر و کارفرما چقدر است ؟

۱. نسبت حق بیمه معمولا تفاوتی نمی کند. ۷ درصد کارگر ، ۳ درصد دولت و ۲۰ درصد کارفرما است که چون دولت حق بیمه ۳ درصدی خودش را نمی پردازد (حق بیمه بیکاری) این ۳ درصد هم از کارفرما گرفته می شود و کارفرما باید ۲۳ درصد حقوق و دستمزد مشول کسر حق بیمه را پرداخت کند.

۴. حق بیمه بیمه های اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، قالیبافان، مددجویان بهزیستی، افراد تحت پوشش کمتیه امداد، مداحان، هنرمندان، زنان خانه دار و دیگر انواع بیمه های خویش فرما نیز متناسب با نرخ افزایش دستمزد اعلامی توسط دولت افزایش می یابد.

حق بیمه تامین اجتماعی سی درصد اکثر مبالغ دریافتی حقوق و دستمزد می باشد که ۲۳ درصد سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر می‌باشد. از این ۲۳ درصد ۳ درصد بیمه بیکاری می‌باشد که کسانی که بیمه بیکاری به انها تعلق نمی گیرد باید دقت کنند که این درصد از حقوق شان کسر نگردد.

با تعیین و اعلام حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ و همچنین تغییر مبلغ حق مسکن و خوار و بار، مبلغ حق بیمه های سهم کارگر و کارفرما، به شرح زیر است:

🔸حق بیمه سال ۱۴۰۰ بر اساس حداقل دستمزد و حداقل پرداختی

برای ماه ۳۱ روزه

مبلغ کل حق بیمه:  ۱۱,۳۸۲,۰۳۵

سهم کارفرما: ۸,۷۲۶,۲۲۶

سهم کارگر: ۲,۶۵۵,۸۰۸

برای ماه ۳۰ روزه:

مبلغ کل بیمه: ۱۱,۱۱۶,۴۸۵

سهم کارفرما: ۸,۵۲۲,۶۳۹

سهم کارگر: ۲,۵۹۳,۸۴۷

تمامی مبالغ به ریال است.

اگر حقوق به هر دلیلی کمتر از حداقل حقوق باشد باید از همان دستورالعمل ۲۳ درصد و ۷ درصد حساب گردد. بعضی مشاغل مانند منشی پزشکان را نمی توان به صورت کمتر از حداقل دستمزد بیمه پرداخت کرد.

🔸توضیحات جدول حق بیمه تامین اجتماعی

موارد مشمول حق بیمه

 

مبنای محاسبه حق بیمه فرمول زیر است:

 

((تعداد روزهای کارکرد x پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) x سی درصد

بر این مبنا، همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، حق بیمه شش ماهه اول بر مبنای «حداقل حقوق» معادل ۱۱۳۸۲۰۳۴ ریال و شش ماهه دوم مبلغ ۱۱۱۱۶۴۸۶ ریال است.

 

حق بیمه سهم کارفرما

از مجموع ۳۰ درصد حق بیمه، ۲۳ درصد سهم کارفرما تعیین شده است. بر این مبنا، حق بیمه سهم کارفرما در شش ماهه اول ۸۷۲۶۲۲۶ ریال و در شش ماهه دوم ۸۵۲۲۶۳۹ ریال است.

حق بیمه سهم کارگر

مبلغ ۷ درصد باقیمانده سهم بیمه، از حقوق کارگر کسر و با حق بیمه سهم کارفرما، در مجموع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. بر مبنای حداقل حقوق، حق بیمه سهم کارگر در شش ماهه اول ۲۶۵۵۸۰۸ و در شش ماهه دوم ۲۵۹۳۸۴۷ ریال است.

جرائم دیرکرد ارائه لیست و پرداخت

جریمه دیرکرد ارائه لیست بیمه

ضروری است لیست بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد تنظیم و پرداخت شود. در صورتی ارائه لیست بعد از این موعد صورت گیرد، مشمول ۱۰ درصد جریمه دیرکرد خواهد شد.

به عنوان مثال، کارکرد فروردین ماه ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۰/۰۱/۳۱) از روز ۱ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ قابل ثبت است. در صورتی که ثبت این لیست، پس از این تاریخ صورت پذیرد، مشمول جریمه خواهد شد.

جریمه دیرکرد پرداخت لیست بیمه

در صورتی که لیست بیمه در موعد مقرر پرداخت نشود، مشمول ۲ درصد جریمه دیرکرد پرداخت خواهد شد.

 

منبع: شناسنامه قانون